Challenge
JobTrans, full service HR dienstverlener en opleider in de transport en logistieke sector, is al een tijd klant van Shaer. De medewerkers van JobTrans krijgen namelijk de e-learnings van Shaer aangeboden. Hiermee worden de medewerkers voorbereid op het SEU-examen en kunnen zij na het doorlopen van de e-learnings hun klanten en flexkrachten voorzien van een nog beter advies. Maar JobTrans heeft een nieuwe uitdaging op de backoffice afdeling. Deze afdeling is verantwoordelijk voor de verloning van de flexkrachten, de algehele kwaliteit van het uitzendproces en de controles m.b.t. de NEN en ABU-certificering. De backoffice is daarnaast de vraagbaak voor de vestigingen.
De uitdaging is: hoe kan JobTrans de backoffice afdeling het beste en meest toekomstgericht inrichten? Natuurlijk had JobTrans hier zelf ook ideeën bij, maar capaciteit voor de uitvoering was voor JobTrans (o.a.) een uitdaging. Omdat wij eerder soortgelijke interim & consultancy opdrachten hebben gedaan, vond Jobtrans dit een perfecte klus voor Shaer. Het doel is om inzicht te krijgen en geven in de huidige situatie en advies te geven over de gewenste situatie voor de toekomst.
Solution
Het plan van aanpak en de uitvoering van de challenge is als volgt:
- De huidige situatie van de afdeling backoffice is inzichtelijk gemaakt, door te kijken naar de daadwerkelijke werkzaamheden en processen van de afdeling;
- De huidige situatie op de vestigingen is inzichtelijk gemaakt door te kijken naar de daadwerkelijke werkzaamheden en processen van diverse vestigingen;
- De wensen van diverse stakeholders zijn in kaart gebracht;
- Het gehele uitzendproces van JobTrans is uitgewerkt met daarbij sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen;
- De huidige en gewenste situatie, de trends en ontwikkelingen in de branche en de vier mogelijke (en doorgerekende) scenario’s voor de toekomst, met daarbij de aandachtspunten en de vervolgstappen voor implementatie, zijn uitgewerkt in een advies document;
- Het advies, met voorkeursscenario, is gepresenteerd aan de directie en het management.
Het resultaat is een concreet advies voor de toekomst waarbij de directie en het management de afweging kunnen maken welk pad zij gaan inslaan in de toekomst. Met dit advies kan JobTrans zelf, of kan Shaer, de start maken met het implementeren van het toekomstige scenario.