I Stock 1081869160
/ Inspiratie / Fasen e learning traject

E-learning

De fasen van een e-learning traject

De fasen van ons e-learning traject

Analyse

Als je iets zo gecompliceerd maakt als een e-learning, moet je weten waar je het over hebt. Dit doen we door onderzoek. We gaan in gesprek met de klant en kijken naar de wensen, de eisen en natuurlijk de doelen. Dit betekent ook dat we zelf moeten studeren. Pas als je de stof zelf begrijpt kun je andere mensen iets leren. Als alles duidelijk is stellen we leerdoelen op voor de e-learning en kunnen we verder naar de volgende fase.

Ontwikkelen

Met alle verzamelde informatie en leerdoelen gaan we de e-learning ontwikkelen. Dit betekent het verzamelen van relevante theorie, het opstellen van oefenvragen en alles samenvoegen tot een geheel. Op basis van onderwijskundige theorie bedenken we de invulling van een e-learning. In een storyboard zetten we alle onderdelen in de juiste (en daarmee logische) volgorde. We kijken hoe we de leerstof voor de lezer zo logisch mogelijk neer kunnen zetten. Het uiteindelijke resultaat is een storyboard op inhoud.

Ontwerpen

De inhoud is bekend, nu het uiterlijk. Het lijkt misschien overdreven om dit in een aparte stap te zetten, maar er komt meer bij kijken dan je denkt. Want naast een goede weergave van theorie is het ook fijn om te kijken naar iets wat er aantrekkelijk uitziet. Daar komt nog bij dat we in deze fase kijken naar de manier waarop theorie wordt laten zien. Denk hierbij aan het verwerken van theorie is afbeeldingen of video’s. Vervolgens zetten we alle onderdelen in een speciaal softwaresysteem en passen we eventueel de look en feel van het bedrijf toe. En dan staat hij er: een complete e-learning op zowel vorm als inhoud.

Implementatie

Nu de e-learning staat (en in de tussentijd is beoordeeld door de klant) is de volgende stap om een implementatieplan te ontwikkelen. De vraag die wij hierbij stellen is : hoe breng je de e-learning onder de aandacht in de organisatie? Dit verschilt natuurlijk per organisatie en per e-learning. Met de juiste strategie creëren we voor draagkracht voor het leertraject binnen de organisatie.

Evaluatie

De laatste fase, en zeker geen onbelangrijke, is de evaluatie. Nadat de e-learning enige tijd in gebruik is, controleren we of de leerdoelen zijn behaald. We kijken of de organisatie tevreden is met de e-learning of dat er nog extra lesmateriaal nodig is om de e-learning nog succesvoller te maken. Uiteindelijk hopen we dat de organisatie zo enthousiast is, dat ze nog een leertraject nodig hebben.

Benieuwd naar wat wij jou kunnen bieden? Bekijk onze leeroplossingen hier.