Onboarding is een begrip dat bij de meesten wel een lampje doet branden en als HR-medewerker is dit zeker een bekend begrip. Je zou een onboarding kunnen zien als een inwerktraject. Waarom een goede onboarding noodzakelijk is? Lees snel verder en we vertellen je er alles over.
Zoals ik al zei, een onboarding is een soort inwerktraject, maar deze term dekt de lading niet helemaal. Het doel van een onboarding is om nieuwe medewerkers onderdeel te maken van je organisatie. Tijdens een onboarding wordt de nieuwe medewerker verwelkomd en krijgt deze informatie en handvaten aangereikt voor zijn nieuwe functie. Je vertelt waar jouw organisatie voor staat, hoe jullie werken en wat jullie normen en waarden zijn. Daarnaast is het natuurlijk super belangrijk om je nieuwe collega’s te leren kennen.
De cijfers
Nu denk je misschien: wij verwelkomen onze nieuwe medewerker toch altijd met open armen? Vast, maar een goede en gestructureerde onboarding moet meer zijn dan alleen nieuwe medewerkers die zich in een warm bad wanen. Uit onderzoek van The Wynhurst Group blijkt dat 22% van het personeelsverloop plaatsvindt in de eerste 45 dagen van het dienstverband. Een ander onderzoek van Willis Tower Watson, toont dat dit vroege personeelsverloop tot 33% van het jaarsalaris van een medewerker kan kosten, omdat er een vervanger moet worden gezocht. Niet echt cijfers waar je al organisatie blij van wordt.
Daar tegenover staat een onderzoek van Glassdoor, dat het belang van een goede onboarding laat zien in cijfers. Uit hun onderzoek komt namelijk naar voren dat het behoud van nieuwe medewerkers met 82% (!) wordt verhoogd door een sterke onboarding. Daarnaast kan de productiviteit met 70% worden verbeterd. Dit komt doordat een goede onboarding nieuwe medewerkers de juiste tools biedt en het helpt bij het opbouwen van interne relaties, realistische verwachtingen en het definiëren van duidelijke mijlpalen.