Werkplaats
/ Inspiratie / Onboarding

Onderzoek

Onboarding: wat is het en waarom heb je het nodig?

Maak nieuwe medewerkers onderdeel van je organisatie

Onboarding is een begrip dat bij de meesten wel een lampje doet branden en als HR-medewerker is dit zeker een bekend begrip. Je zou een onboarding kunnen zien als een inwerktraject. Waarom een goede onboarding noodzakelijk is? Lees snel verder en we vertellen je er alles over.

Zoals ik al zei, een onboarding is een soort inwerktraject, maar deze term dekt de lading niet helemaal. Het doel van een onboarding is om nieuwe medewerkers onderdeel te maken van je organisatie. Tijdens een onboarding wordt de nieuwe medewerker verwelkomd en krijgt deze informatie en handvaten aangereikt voor zijn nieuwe functie. Je vertelt waar jouw organisatie voor staat, hoe jullie werken en wat jullie normen en waarden zijn. Daarnaast is het natuurlijk super belangrijk om je nieuwe collega’s te leren kennen.

De cijfers

Nu denk je misschien: wij verwelkomen onze nieuwe medewerker toch altijd met open armen? Vast, maar een goede en gestructureerde onboarding moet meer zijn dan alleen nieuwe medewerkers die zich in een warm bad wanen. Uit onderzoek van The Wynhurst Group blijkt dat 22% van het personeelsverloop plaatsvindt in de eerste 45 dagen van het dienstverband. Een ander onderzoek van Willis Tower Watson, toont dat dit vroege personeelsverloop tot 33% van het jaarsalaris van een medewerker kan kosten, omdat er een vervanger moet worden gezocht. Niet echt cijfers waar je al organisatie blij van wordt.

Daar tegenover staat een onderzoek van Glassdoor, dat het belang van een goede onboarding laat zien in cijfers. Uit hun onderzoek komt namelijk naar voren dat het behoud van nieuwe medewerkers met 82% (!) wordt verhoogd door een sterke onboarding. Daarnaast kan de productiviteit met 70% worden verbeterd. Dit komt doordat een goede onboarding nieuwe medewerkers de juiste tools biedt en het helpt bij het opbouwen van interne relaties, realistische verwachtingen en het definiëren van duidelijke mijlpalen.

Benieuwd naar wat wij jou kunnen bieden? Bekijk onze leeroplossingen hier.

Infographic blog onboarding

De vier C's

Ik denk dat het belang van een goede onboarding nu wel duidelijk is. Daarom tijd voor de volgende stap: hoe realiseer je nu een goede onboarding? Het hangt natuurlijk af van je bedrijf, de branche waarin je werkt, de bedrijfsgrootte en de bedrijfscultuur. Toch zijn er handvaten die iedereen kan gebruiken. De vier C’s zijn een goede basis om je onboarding vorm te geven:

  • Connection

Je wil dat je nieuwe medewerkers zich welkom voelen en verbonden voelen aan je organisatie. Het delen van de missie en visie helpt hierbij. Zorg ervoor dat medewerkers trots zijn om bij jouw organisatie te mogen werken.

  • Culture

Bedrijfsuitjes, normen, waarden, borrels, lunchgewoontes. Zo maar een paar zaken die onderdeel uitmaken van de cultuur van jouw bedrijf. Laat nieuwe medewerkers hier kennis mee maken en betrek ze er ook bij.

  • Compliance

Algemene arbeidsvoorwaarden en basisregels vallen onder compliance. Denk hierbij aan ziekmeldingen en veiligheidsregels. Belangrijke informatie om te verstrekken, maar niet altijd de meest interessante informatie.

  • Community

Leer de mensen binnen de organisatie kennen! Dit zijn immers de mensen achter de organisatie. Daarnaast is het handig om te weten wie zich waar mee bezig houdt en wie je waarvoor kan benaderen. En natuurlijk een mooi moment om je als nieuwe collega voor te stellen.

Een onboarding kan je op verschillende manieren vormgeven. Dit heeft onder andere te maken met de informatie die je wil overdragen. Je wil dat je nieuwe medewerker zich welkom voelt. De manier van informatieoverdracht helpt hierbij. Wat zeker belangrijk is en ik als laatst wil meegeven: maak het persoonlijk. Zo laat je je nieuwe medewerker meteen zien hoe speciaal hij of zij is.


Zelf ook een goede onboarding?

Heb je binnen jouw organisatie ook behoefte aan een goede onboarding? Wij denken graag met je mee! Neem contact via 088 066 5008 of info@shaer.nl