Banner LD mon 2024
/ Inspiratie / Leren ontwikkelen 2024

Onderzoek

Leren en ontwikkelen in 2024

Leren en ontwikkelen in 2024

Wat als er een onderzoek bestaat waarin je meer komt te weten over de leerbehoeften van medewerkers? Dat zou ideaal zijn. Misschien loop je er zelf ook wel tegenaan dat je niet begrijpt waarom veel nieuwe medewerkers na een tijdje toch weer vertrekken of dat je geen idee hebt of je nu voor offline of online leren moet kiezen. Zou toch fijn zijn als je hier meer over te weten kon komen. Toch? Scroll snel verder, want dit onderzoek bestaat! En we gaan het erover hebben.

L&D monitor

Leren en ontwikkelen. Yes, that’s our thing. Daarom vinden wij het altijd leuk om te kijken naar de L&D monitor van Studytube. Ten eerste omdat we dit interessant vinden en ten tweede omdat we hier zelf ook weer dingen van opsteken. De L&D monitor is een onderzoek dat Studytube jaarlijks laat uitvoeren. De stand van zaken op gebied van leer- en ontwikkelcultuur in Nederlandse bedrijven wordt hierbij onder de loep genomen. Super interessant.

Na een jaar de benen nemen

Het onderzoek tikt verschillende onderwerpen aan, dus hebben we de meest interessante inzichten eruit gepikt. Interessant voor iedereen. Maar ook vooral in flexbranche, waar het verloop vaak groot is en de nieuwe generatie razendsnel zijn intrede doet.

Als we het onderzoek lezen gaan de alarmbellen meteen af bij het feit dat 28% van de nieuwe medewerkers binnen een jaar weer stopt. Wauw. Dat is bijna een derde. De grootste redenen voor een snel vertrek van nieuwe medewerkers zijn mismatches en verwachtingen van de functie, organisatie of cultuur die niet worden waargemaakt. Moeilijk om te takkelen als organisatie? Nee hoor. Zorg voor een goede onboarding.

(G)onboarding

Tijdens een onboarding geef je jouw nieuwe medewerkers duidelijkheid over de organisatie, verwachtingen en de invulling van de functie. Als je weet wat je kan verwachten, en wat er van jou verwacht wordt, heb je niet de tijd om hier zelf een idee over te vormen. En je raad het al, het idee dat een medewerker bedenkt gaat niet waargemaakt worden. Nee. Ontvang nieuwe medewerkers daarom met open armen binnen je organisatie, vertel ze wat de gang van zaken is en wat ze kunnen verwachten. Zo heb je een gouden combinatie voor het binnenboord houden van je nieuwe talent.

Is het ontwikkelen van een onboarding dan zo moeilijk? Het is geen hogere wiskunde. Maar je moet er wel goed over nadenken en erin investeren. En je raadt het al: dat kost tijd. Laten we dat nou allemaal te weinig hebben. 71% van de HR-medewerkers, leidinggevenden en directie laat in het onderzoek weten te weinig tijd of te veel werkdruk te hebben om zich te bezig te houden met een efficiënte onboarding.

Conclusie: nieuwe medewerkers ervaren dat er te weinig tijd is voor ze. Leidinggevenden erkennen dat er te weinig tijd is om nieuwe medewerkers een goede onboarding te geven. Dus verlaat een derde van de nieuwe medewerkers binnen een jaar het bedrijf om vervolgens niet meer terug te komen. Doei collega. Waar is de logica? Is het niet beter als leidinggevenden meer tijd vrijmaken/krijgen om nieuwbakken collega’s in te werken? Zo voelt de frisse wind in de organisatie zich gezien, worden verwachtingen beter gemanaged en loopt niet één van de drie na een jaar weg.

Leren volgens Gen Z

Oké, je weet nu hoe je die nieuwe medewerkers behoudt, weer een zorg minder. Maar dan komt het moment dat ze al een tijdje voor de organisatie werken en ze zich verder willen ontwikkelen. Trainingen, webinars, seminars, masterclasses, e-learnings, bachelors, MBA, cursussen, on-the-job training. Wat gaat het worden? De keuze is reuze. Uit het onderzoek blijkt dat er een verschuiving plaatsvindt, want online leren is het nieuwe klassieke leren. Een stijging van 18% naar 23% voor online zelfstudie laat zien dat het digitale tijdperk springlevend is. Let’s get digital!

Flexibiliteit is een groot voordeel van online leren. Als je een internetverbinding en een device hebt, dan kun je leren. Maar wil de nieuwe generatie (Millenials en Gen Z) wel altijd en overal leren? Het antwoord is nee. Als je deze generatie tevreden wil houden, dan moet je ze vooral niet een cursus aanbieden buiten werktijd. Een training buiten werktijd? De oatmilk-cappuccino’s zullen je nog net niet om de oren vliegen. Maar echt leuk vinden ze het ook niet. Bij Generatie Z geeft 64% aan te willen leren tijdens werktijd. Alles wat jij ze moet geven: een beetje tijd.

Ready to learn

Zo, je hebt een online training geregeld voor je medewerkers en ze mogen het ook nog eens onder werktijd volgen. Wat willen ze nog meer. Tijd voor je medewerkers om aan de slag te gaan en zich te ontwikkelen terwijl jij een moment voor jezelf neemt. Of toch niet? Je bent er bijna. Nog een duwtje in de rug. Letterlijk. Jongere generaties vinden het namelijk belangrijk dat de organisatie ze stimuleert in hun persoonlijke ontwikkeling. Dus wees een trouwe supporter voor je medewerkers. Stimuleer, motiveer en moedig ze aan. Kijk actief naar de ontwikkelmogelijkheden voor je medewerkers en wees betrokken. Ze zullen je dankbaar zijn.

En het allermooiste? De jongste generatie op de werkvloer wil zich graag ontwikkelen! Gen Z is ready to learn. Zij hebben twee keer zoveel behoefte aan meer trainingsaanbod dan de oudste generatie op de arbeidsmarkt. Als dit niet laat zien dat het belangrijk is om de ontwikkelingsmogelijkheden binnen je organisatie op orde te hebben, dan weet ik het niet meer.

Geen excuses

Zoals we aan het begin al zeiden: super interessant. ‘Geen tijd’ mag geen excuus zijn als het om leren en ontwikkelen gaat. Nieuwe medewerkers verdienen aandacht, want dan weet je zeker dat ze je over een jaar nog steeds elke ochtend een warme kop koffie komen brengen. En laten we vooral ook kijken wat de jonge generatie op de arbeidsmarkt nodig heeft. Ze moeten namelijk nog even. Dan kunnen we ze maar beter iets bieden waar ze blij van worden. Online leren, onder werktijd en mogelijkheden.

Wil je meer ontdekken over het onderzoek? Zijn jouw medewerkers vooral babyboomers en vind je dat veel interessanter? Klik hier om zelf het onderzoek uit te pluizen op leuke feiten.