Ebbinghaus2
/ Inspiratie / Vergeetcurve van ebbinghaus

Onderzoek

De vergeetcurve van Ebbinghaus

De vergeetcurve van Ebbinghaus

Last-minute leren, een fenomeen dat bij elke student wel bekend is. Op het laatste moment proberen om zoveel mogelijk informatie tot je te krijgen voor een toets of examen. Niet zo gek als je kijkt naar de cijfers. Uit studies in verschillende landen komt namelijk naar voren dat één op de vijf mensen last heeft van uitstelgedrag. Maar maakt het verschil of je alles op het laatste moment leert? Of is het toch beter om eerder te beginnen met leren?

Herman Ebbinghaus

Herman Ebbinghaus was een Duitse psycholoog die leefde aan het eind van de 19e eeuw. Tijdens zijn leven deed hij veel onderzoek naar het geheugen. Zo deed hij onderzoek naar de werking van het brein met betrekking tot vergeten. Ebbinghaus publiceerde zelfs een stuk over het proces van leren en vergeten genaamd Über das Gedächternis (over het geheugen).

Door het doen van verschillende onderzoeken concludeerde Ebbinghaus dat mensen nieuw geleerde informatie in eerste instantie goed konden onthouden, maar na verloop van tijd informatie vergeten. Ebbinghaus zag dat er sprake is van een exponentiële afname. Hij constateerde dat je de eerste 20 minuten relatief het meest vergeet en dat je in de eerste 60 minuten relatief veel vergeet. Na ongeveer één dag vlakt de hoeveelheid die je vergeet af. Na ongeveer een week vergeet je vrijwel niets meer van het geleerde. Dit resulteerde in de vergeetcurve van Ebbinghaus.

Sidenote: de snelheid waarmee je dingen vergeet is ook afhankelijk van bijvoorbeeld hoe moe je bent tijdens het leren, hoe ingewikkeld iets is en hoe belangrijk iets voor je is. Daarnaast maakt het ook uit of je tekstueel, visueel of op beide manieren leert.

Leren = tijd investeren 🕘

Het herhalen van geleerde informatie = key. Door het herhalen van leerstof verplaats je informatie van je kortetermijngeheugen naar je langetermijngeheugen. Pas als de informatie een plek in je langetermijngeheugen heeft gewonnen onthoud je iets echt.

Conclusie: Als je iets op de lange termijn wil onthouden, zorg dan dat je gespreid leert. Informatie herhalen zorgt voor een exponentiële groei in wat je leert.

Leren bij Shaer

Om ervoor te zorgen dat deelnemers van onze e-learnings de informatie zo goed mogelijk onthouden, trekken wij leer uit theorie zoals die van Ebbinghaus. Zo adviseren wij deelnemers om op tijd te beginnen met leren en het leren te verdelen over meerdere momenten. Ook maken we gebruik van oefenvragen en oefentoetsen om de geleerde informatie terug te halen en toe te passen.

Benieuwd naar wat wij jou kunnen bieden? Bekijk onze e-learnings hier.